Pilkada dan Sinergi Perencanaan Pembangunan antar Pemerintah daerah: Peran Gubernur yang Nyata tapi Tak Kentara

  • Zarida Hermanto Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia
  • Joko Suryanto Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia

Abstrak

Local election which is implemented since 2004 have contrast paradigm in new orde. Governor as local head in province level is elected by the people beside city’s head and regency’s head. Governor as province head has three primary functions namely coordination, supervision, and control. Those functions is used to synergize regency and citi’s development planning in order to make sustainable development. In implementation process, governor’s function is not effective to synergize city’s head and regency’s head. This paper explained about the “functionless of governor” to make development in province as local and city’s development in order to suitbale with province development plan

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Referensi

Bird, Richard dan Francois Vaillancort (ed) (2000), Desentralisasi Fiskal di Negara-Negara Berkembang, PT. Gramedia Pustaka Utama.

Devas, Nick (et al) (1987) Keuangan Pemerintah Daerah di Indonesia, UI Press.

Hidayat, Syarif dan Hoessein, Bhenyamin (2001) Desentralisasi dan Otonomi Daerah: Perspektif Teoritis dan Perbandingan dalam Paradigma Baru Otonomi daerah, P2P-LIPI

King, D.Y. (1988) Civil Service Policies in Indonesia: an Obstacle to Decentralisation? Public Administration and Development, Vol 8, No.3

Mawhood P. (ed) (1987) Local Government in The Third World: The Experience of Tropical Africa, Chicheser: John Wiley & Sons

Martinez, Jorge-Varques and Robert M. McNab, Fiscal Desentralization, Macrostability and Growth, working paper, www.asp-aysps.gsu.edu

Machfud, Sidiq; Perimbangan Keuangan Pusat dan Daerah sebagai Pelaksana Desentralisasi Fiska: Antara Teori dan Implikasinya di Indonesia, makalah pada Seminar ‘Setahun Kebijakan Otonomi Daerah di Indonesia’, Yokjakarta 13 Maret 2000

Made Suwandi, “Grand Desaign Penataan Otonomi Daerah”, Jurnal Ilmu Pemerintahan, edidi 24 Tahun 2007

Maswadi Rauf, “Pemerintah Daerah dan Konflik Horizontal” dalam Syamsudin haris (ed), Desentralisasi, Demokratisasi & Akuntabilitas Pemerintahan Daerah, Jakarta, Paatnership For Goverment Reform In Indonesia, 2002.

Rondinelli, D.A. et al (1989) Analyzing Decentralization Policies in Developing Countries: a Political-Economy Framework, Development and Change, Vol. 20, No.1.

Rondinelli, D.A. (1990) Decentralisation, Territorial Power and the State: A Critical Response, Development and Change, Vol. 21

Sanit, Arbi (2001) Problematik Otonomi Daerah dan Distribusi Kekuasaan Pusat-Daerah dalam Paradigma Baru Otonomi daerah, P2P-LIPI

Smith, B.C. (1985), Decentralization: The Territorial Dimension of The State. London: Asia Publishing House

Undang-Undang RI No.32 Tahun 2004 tentang Pemerintahan Daerah dan Undang – Undang RI No. 33 tahun 2004 Tentang Perimbangan Keuangan antara Pemerintah Pusat dan Pemerintah Daerah (sebagai pengganti atas UU RI No.22 dan 25 th. 1999)

Peraturan Pemerintah No. 38/2007 dan Peraturan pemerintah No. 19/2010, Depdagri.go.id, 15 Oktober 2010.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2010 Tentang Tata Cara Pelaksanaan Tugas Dan Wewenang Serta Kedudukan Keuangan Gubernur Sebagai Wakil Pemerintah Di Wilayah Provinsi

Diterbitkan
2017-09-27
Bagian
Articles