Innovation of Population Administration Services with the “Done In The Hands” Application Salaman

  • Annisa Lestari Program Studi Ilmu Administrasi Publik STIA Bagasasi
  • Dina Furwanti Program Studi Ilmu Administrasi Publik STIA Bagasasi
  • Risma Rahmawati Program Studi Ilmu Administrasi Publik STIA Bagasasi
  • Rahmat Santa Program Studi Ilmu Administrasi Publik STIA Bagasasi
  • Sunandie Eko Ginanjar Program Studi Ilmu Administrasi Publik STIA Bagasasi
Keywords: Inovation, Service, Adminstration, Population

Abstract

The Salaman application is one of the E-Government innovations created by Dispendukcapil which is a good innovation because it really makes it easier for the public to provide population administration services. The Salaman application provides birth certificates, identity cards (KTP), death certificates, population migration documents, child identity cards (KIA), family cards (KK), data correction, non-permanent resident registration. This research method uses a literature review with a qualitative approach, the data produced is in the form of words or descriptions. This research aims to determine the innovation of the Bandung City Dukcapil Office in creating the Salaman application and to determine the level of effectiveness of the Salaman application. The research results show that population administration services are running effectively, but in their implementation there are still several obstacles such as a lack of infrastructure and public knowledge of technology. The Bandung City Dukcapil Department can develop facilities and infrastructure and can socialize the Salaman Application Program to regional officials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rahmadana, M. F., Mawati, A. T., Siagian, N., Perangin-Angin, M. A., Refelino, J., Tojiri, M., Dan Bahri, S. (2020). Pelayanan Publik.
Damayanti, Yuningsih, Dan Akbar,(2022). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Masa Peralihan Layanan Tahun 2021 Di Kota Bandung. Jurnal Administrasi Pemerintahan (Janitra), 2(2), 323-337.
Oktaviani, R. D., & Setyaherlambang, M. P. (2021). Inovasi Pelayanan Publik Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Di Kota Bandung. Caraka Prabu: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 5(1), 69-90.
Azizah, A., Rostyaningsih, D., & Lestari, H. (2023). Efektivitas Program Aplikasi Salaman Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Disdukcapil Kota Bandung. Journal Of Public Policy And Management Review, 12(2), 389-408.
Habsy, B. A. (2017). Seni Memehami Penelitian Kuliatatif Dalam Bimbingan Dan Konseling: Studi Literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Atthahara, H. (2018). Inovasi Pelayanan Publik Berbasis E-Government: Studi Kasus Aplikasi Ogan Lopian Dinas Komunikasi Dan Informatika Di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Politikom Indonesiana, 3(1), 66-66.
Mardiyanto, R., & Ismowati, M. (2017). Analisis Indeks Kepuasan Masyarakat Dalam Upaya Peningkatan Kepuasan Kualitas Pelayanan Masyarakat Di Kantor Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 9(2), 184-197.
Oktaviani, F. N., Sari, K. Y., Balebat, M. R. S., & Darmawan, I. (2023). Penerapan E-Government Dalam Aplikasi Selesai Dalam Genggaman (Salaman) Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Bandung. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11).
Hanifa, A. T. (2022). Efektivitas Pelayanan Pengaduan Publik Berbasis Aplikasi Terintegrasi Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Tegal Provinsi Jawa Tengah (Doctoral Dissertation, Institut Pemerintahan Dalam Negeri).
Garini, D. A., Amalia, R., & Ristiani, I. Y. (2021). Efektivitas Pelayanan Penerbitan Akta Kelahiran Melalui Aplikasi Salaman Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Bandung. Jurnal Registratie, 3(1), 25-39.
Saputra, A. K., Aprilinda, Y., Thamrin, T., & Ariani, F. (2023). Pelatihan Aplikasi Salaman Sebagai Bentuk Elaborasi Dalam Meningkatkan Efektifitas Layanan Sanitasi Pada Upt Layanan Air Limbah Dinas Perkim Lampung Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (Jpmtb), 2(1), 24-32.
Published
2024-05-29
How to Cite
Lestari, A., Furwanti, D., Rahmawati, R., Santa, R., & Ginanjar, S. (2024). Innovation of Population Administration Services with the “Done In The Hands” Application Salaman. Jurnal Pallangga Praja (JPP), 6(1), 41-48. https://doi.org/10.61076/jpp.v6i1.4354
Section
Articles