Digital-Based Public Services in Public Sector Organizations in Indonesia

  • Susilawati Susilawati Universitas Bandung, Indonesia
  • Kurniawati Kurniawati Universitas Bandung, Indonesia
  • Dodi Ilham Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo, Indonesia
  • Denok Sunarsi Universitas Pamulang, Indonesia
  • Ahmad Wahidiyat Haedar Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
Keywords: Digital Governance, Public Sector, Qualitative Research

Abstract

This qualitative study explores the implementation of digital-based public services within the country’s public sector organizations. The research aims to investigate the current status, effectiveness, and challenges encountered in the deployment of digital platforms for public service delivery. Through a combination of interviews, focus group discussions, and document analysis, insights are gathered from various stakeholders, including government oficials, service providers, and citizens. Thematic analysis is employed to identify recurring patterns and underlying factors influencing the adoption and execution of digital public services. The findings reveal both strengths and weaknesses in existing digital platforms, as well as insights into citizen engagement levels, technological infrastructure, regulatory frameworks, and institutional capacities. Ultimately, this research contributes to the broader discourse on digital governance and public administration in Indonesia, emphasizing the need to leverage technology to enhance service delivery and promote citizen-centric governance practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarsari, I. F., Azizah, N., Ansori, A., Al- faruq, Y. F., & Fahrozi, K. K. (2024). Digitalisasi Informasi dan Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Transformasi Desa Digital Melalui Pengembangan Website Desa Klatakan. I-Com: Indonesian Community Journal, 4(1), 396–405.
Atmaja, S. (2024). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Dalam Transformasi Digital Untuk Pelayanan Publik. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 6(1), 9–21.
Choirunnisa, L., Oktaviana, T. H. C., Ridlo, A. A., & Rohmah, E. I. (2023). Peran Sistem Pemerintah Berbasis Elektronik (SPBE) Dalam Meningkatkan Aksesibilitas Pelayanan Publik di Indonesia. Sosio Yustisia: Jurnal Hukum dan Perubahan Sosial, 3(1), 71–95.



Christover, D., Hidayattulah, A. S., & Mawarni, I. (2023). Penerapan Konsep- Konsep Digitalisasi dalam Pelayanan Publik di Kantor Desa Manunggal Jaya Kecamatan Tenggarong Seberang Kabupaten Kutai Kartanegara. Journal of Research and Development on Public Policy, 2(2), 199–214.
Diana, B. A., Sunarya, A., & Harta, R. (2024). Kajian Pelaksanaan E-Government pada Pemerintahan Desa Citalem Kecamatan Cipongkor Kabupaten Bandung Barat. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 7(1), 181–194.
Fauziyah, A. F., Suherman, A., & Firdiyani,
F. (2024). Inovasi Pelayanan Kartu Identitas Anak melalui Website Sobat Dukcapil di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Tangerang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(2), 160–
173.
Frinaldi, A. (2023). Transformasi Sektor Publik dalam Inovasi Pelayanan. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(3), 87–93.
Gea, M. R. M., Rahawarin, M. A., & Ivonny,
Y. (2023). Analisis Inovasi Pelayanan Publik Berbasis Digital Di Dinas Komunikasi Dan Informatika Di Maluku. Professional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 10(1), 121–126.
Illahi, A. D. N., Djono, D., & Sumaryati, S. (2024). Meningkatkan Kompetensi Pengarsipan Perangkat Desa Melalui E-Modul untuk Optimalisasi Pelayanan Masyarakat. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1280–1286.
Khoirunnisak, K., & Rodiyah, I. (2024). Implementation of Web-Based Dukcapil Ceiling Program in Improving Population Administration Services. Indonesian Journal of Public Policy Review, 25(1), 10–21070.
Kurniasih, D. (2023). Inovasi Pelayanan Publik Melalui Teknologi Digitalisasi di Kabupaten Banyumas. Dinamika

Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 12(4/Januari).
Lukman, J. P., & Sakir, A. R. (2024). Transformasi Digital dalam Administrasi Publik: Peluang dan Tantangan. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 2(1), 1042–1049.
Mahmud, A. (2024). Penegakan Hukum Pungutan Liar di Jawa Barat dalam Pelayanan Publik Pasca Covid-19. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 31(1), 99–
127.
Ningsih, R. Y. (2024). Peran dan Potensi Implementasi Audit TI dalam Transformasi Digital Berkelanjutan pada Keuangan Sektor Publik di Indonesia. Indonesian Journal of Auditing and Accounting, 1(1), 120–139.
Ningtyas, V. N. C., & Angin, R. (2024). Inovasi Menuju Transformasi Digital dalam Pelayanan Publik Kajian Sistem Manajemen Pelayanan Desa (SIMPEDA) di Desa Balung Lor. Pubmedia Social Sciences and Humanities, 1(3), 11.
Noeridha, N. (2023). Inovasi Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Informasi Digital Pada Kantor Kementerian Agama Kabupaten Karimun. JURNAL ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK, 5(1), 1182–1198.
Praditya, E., & Maemunah, M. (2023). Kinerja pemerintah Desa Harjatani dalam pengembangan pelayanan publik berbasis digital. Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat LPPM Universitas’ Aisyiyah Yogyakarta, 1, 102–108.
Prihartono, D. (2023). Penerapan Pelayanan Publik Berbasis E-Governance Pada Era Revolusi Industri 4.0. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 14(2), 192–201.
Ramadhan, G., Yusuf, Y., & Machrunnisa, M. (2024). Inovasi Sektor Publik dalam Pengelolaan Surat Menyurat Internal Melalui Program E-Office di Kecamatan



Priuk Kota Tangerang. Jurnal Ilmiah
Wahana Pendidikan, 10(5), 388–394.
Romawati, A., Hendrati, I. M., & Wardaya, W. (2024). Peningkatan Cakupan Aplikasi Identitas Kependudukan Digital (IKD) di Kelurahan Wonorejo. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(1), 49–56.
Romlah, S., Agustin, U. H., Azizah, W., & Siswanto, A. (2024). Implementasi Aplikasi Jember-Sistem Informasi Pelayanan (J-SIP) Dalam Menunjang Keberhasilan Layanan Kependudukan. Journal Of Indonesian Social Society (JISS), 2(3), 158–163.

Rustianingsih, E. (2024). Efektivitas Kios E-Pak Ladi dalam PelayananAdministrasi Kependudukan di Desa Gunung Gangsir Kabupaten Pasuruan. NeoRespublica: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 5(2), 606–
619.
Sallu, S. (2023). Digitalisasi Kualitas Pelayanan Publik di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil. Remik: Riset dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 7(1), 342–351.
Published
2024-05-29
How to Cite
Susilawati, S., Kurniawati, K., Ilham, D., Sunarsi, D., & Haedar, A. (2024). Digital-Based Public Services in Public Sector Organizations in Indonesia. Jurnal Pallangga Praja (JPP), 6(1), 67-74. Retrieved from https://ejournal.ipdn.ac.id/jpp/article/view/4357
Section
Articles